Get This Wan Hazel Home Wan Hazel Tutorial

Uban Tak Boleh Cabut ?


Assalamualaikum ^^


Hari ni aku rajin sikit search pasal agama agama ni , tetiba ada pula cerita pasal uban ni tak boleh cabut , korang nak tau kenapa ? Baca dan fahamkan ayat kat bawah ni .

Sangat wajar jika seseorang menginjak usia senja, muncul pada kepala, wajah atau uban. Itulah fasa kehidupan yang akan dilewati oleh setiap insan sebagaimana firman Allah Ta’ala,

“Allah, Dialah yang menciptakan kamu dari keadaan lemah, kemudian Dia menjadikan (kamu) sesudah keadaan lemah itu menjadi kuat,kemudian Dia menjadikan (kamu) sesudah kuat itu lemah (kembali) dan beruban. Dia menciptakan apa yang dikehendaki-Nya dan Dialah Yang Maha Mengetahui lagi Maha Kuasa.” (QS. Ar Ruum: 54)


Uban adalah Cahaya Bagi Seorang Mukmin


Rasulullah SAW bersabda,

“Janganlah mencabut uban kerana uban adalah cahaya pada hari kiamat nanti. Siapa saja yang beruban dalam Islam walaupun sehelai, maka dengan uban itu akan dicatat baginya satu kebaikan, dengan uban itu akan dihapuskan satu kesalahan, juga dengannya akan ditinggikan satu darjat .” (HR. Ibnu Hibban dalam Shahihnya. Syaikh Syu’aib Al Arnauth mengatakan bahwa sanad hadits ini hasan)

Lebih lanjut --> (klik sini)



TERIMA KASIH KERANA SUDI BACA ENTRY KITA :*

2 comments to zeeQa:

Dyhah Qyla said...

Jadi , haramlah ya cabut uban ni ,erk ?
err , x fhm plak sy dibuatnya :)

zeeQa said...

@Dyhah Qyla cabut uban ni tak haram but suna :)